FAQ
Vanliga frågor
Vanliga frågor och svar
Det beror på om vi skall hämta och varifrån i Sverige, aktuella flygtidtabeller och slutdestinationen. Meddela oss när du åker och är framme så ger vi dig besked om vilken dag senast etc.
Du väljer själv vad som passar bäst: väska, kartong eller annat lämpligt förpackningsmaterial. Tänk bara på att det till flera länder inte accepteras trälådor bl.a. USA.
Du kontaktar importavdelningen på flygfraktterminalen som oftast ligger inom flygplatsområdet. Ditt fraktsedelsnummer är din referens (angivet i vårt kvitto).
Det är du själv som ansvarar för att det tål transporter och är något skadat inne i förpackningen men ingen skada synlig på utsidan får du ingen ersättning av flygbolaget.
Det är flygbolagens utvalda hanteringsagenter. Oftast stuvas dina saker i sm?containers.
Försäkring kan enbart tecknas om en professionell packfirma packar dina saker. Det finns normalt inga försäkringsbolag som vill ta ansvar för något kunden själv packat. Vid förlust eller synlig skada p?utsidan av godset tar flygbolaget normalt ett ansvar för ersättning upp till $20 per kilo.
Skriftligt senast 14 dagar efter. Är något skadat måste du påtala detta direkt när du hämtar dina saker och du måste erhålla en skriftlig rapport. Samma gäller om du kvitterar ut en del av de totala antal kolli du skickat. Därefter görs reklamationen av mottagaren direkt till berört flygbolag eller dennes representant på slutdestinationen.
Nej egentligen inte. Det finns dock begränsningar på max dimensioner och ibland en gräns för vad varje kolli får våga. Detta beror då på vilka flygplanstyper flygbolagen trafikerar samtliga delsträckor med.
1 kubikmeter = 167kg volymvikt. Flygbolaget tar betalt för det som blir mest reell vikt eller volymvikt.
Ja självklart, men vi erbjuder endast flygfrakt. Har du större mängder, större möbler och ett helt bohag är det sjöfrakt utanför Europa och lastbil inom Europa som gäller. Kontakta oss s?gör vi en bedömning och vi kan självklart hänvisa till våra partners om flygfrakt inte blir alternativet.
Vi jobbar med samtliga flygbolag som tar frakt, vilket innebär de flesta internationella destinationer och detta ger oss självklart en stor flexibilitet i alternativ och bra priser. Det måste dock finnas tull för cargo på slutdestinationen vilket innebär att det inte går att skicka till alla internationella flygplatser, men de flesta. Ibland saknas också ett flygbolag som hanterar frakt från just Sverige.
Vi har upphämtning i hela Sverige och erbjuder inlämning p?6 platser. Dina saker går endast till vald internationell flygplats där du själv eller annan angiven mottagare måste hämta ut och förtulla sakerna.
Vi jobbar inte med import och det är därför vi kan erbjuda låga flygpriser. Det är just den dörr till dörr servicen som är mycket dyr om du vill arrangera detta i förväg.
Det är endast inom EU där svensk moms p?25% måste betalas.
Vi jobbar inte med import och det finns inget företag i Sverige som i förväg hjälper privatpersoner med hemgående gods. Kontakta exempelvis flygbolags cargoavdelning som brukar kunna hänvisa: Du kan även själv söka på Google: freight forwarders agent/broker stad eller customs clearance agent/broker stad. I kontakten nämn från början att det gäller ”personal belongings?
Vi jobbar enbart med privatgods.
I de flesta fall gäller 2-3 dygn. Därefter måste man betala extra lagringsavgifter. Om du själv skall resa och vara mottagare men kommer att stanna ett tag på annan destination kontakta oss så ser vi hur vi bäst lägger en tidtabell från det att vi hämtar eller du lämnar.
De flesta flygbolag har information via internet. Leta under respektive bolags cargo på hemsida. Slå in ditt fraktsedelsnummer/Air WayBill under Tracking.
Kontakta oss gällande prisuppgift för flygfrakt till din destination!
- 08-597 854 80