08-597 854 80

Helgfri vardag 08:00 - 16:45
(lunchstängt 12:00 - 13:00)

Arlanda Flygplats, Sky City

Sky City, i direkt anslutning till terminal 5

Helgfri vardag 08:00 - 16:45
(lunchstängt 12:00 - 13:00)

Såhär går det till

Vi hjälper dig att sänka din totala reskostnad!

För att kunna ge prisuppgift och annan viktig information kring flygfrakt är det viktigt att beskriva vad du skall skicka –kartonger, väska eller annat samt vad du skicka skicka/innehåll , uppskattad vikt, dimensioner etc. Vilken destination är aktuell och när är det aktuellt?
För att få en bra planering för din sändning bör du i god tid boka tid för upphämtning eller inlämning. Vid större vikt/volym har vi möjlighet att göra en förbokning på flyget dock tidigast 14 dagar innan.
Avsändaren är ansvarig för packning och det som ska skickas måste vara emballerat och i transporterbart skick. Dina saker skickas som du emballerat dem dvs ingen extra paketering eller förslutning görs på flygterminalen. Allt gods röntgas så kartonger, väskor etc ska vara förslutna. Om flygbolaget bedömer att sakerna är bristfälligt förpackade eller innehåller misstänkt farligt gods vägrar man vidare hantering och transport. Vi och fraktterminalerna utför ingen packning och kan inte heller tillhandahålla packmaterial. Detta kan du hitta hos många lokala flyttfirmor eller magasineringscentraler som Shurgard, Self Storage etc. Flyttkartonger hittar du även på bland annat Ikea, Bauhaus, ÖB, Rusta och andra varuhus. Behöver du ha hjälp med packning kan vi på vissa platser i Sverige hänvisa till välrenommerade pack/flyttfirmor.

Innan budfirman ska hämta eller om du själv ska lämna skall ett transportunderlag fyllas i med uppgifter om avsändare och mottagare. Detta är också din skriftliga beställning med viktig information om din transport och vilka internationella regler/villkor som gäller. Detta är uppgifter som sedan skrivs in i fraktsedeln. Även en inventarielista måste fyllas i på engelska. Till ett flertal destinationer i Mellan- och Sydamerika även på spanska eller portugisiska. Tillsammans med dokumenten du mejlar till oss behöver vi även en kopia på avsändarens pass eller id. Transportunderlag och inventarielista skickar vi till dig via email. Om du mejlar tillbaks dokumenten och vill fylla i dem direkt i datorn behöver du ej skriva ut och signera dem utan ditt mejl tillbaks blir som en bekräftelse/signatur.

I vissa fall måste en Proforma faktura med uppgifter om avsändaren, mottagare, varuspecifikation och värde, utfärdas av kunden i förväg. Detta gäller exempelvis vid försändelser som varuprover, mässutrustning och sådant som ska säljas till mottagaren. Dina kollin måste vara tydligt märkta med mottagarnamn, adress, tfn etc.

Om du lämnar in på någon av våra inlämningsplatser eller om det hämtas upp av budföretaget kommer detta oftast till vår depå på fraktterminal morgonen efter eller samma kväll. Då mäter och väger flygbolagets representant dina saker och meddelar oss resultatet.
Efter att vi fått mått och vikt mejlar vi dig ett betalningsunderlag senast dagen efter. Du gör din inbetalning till vårt bankkonto i Länsförsäkringar eller om du väljer att swisha till vårt swish företagsnummer. Betalning ska ske inom 2 dagar eller vad som framgår i mejlet tillsammans med betalningsunderlaget. Därefter debiterar fraktterminalerna lagerhyra för godset. När vi noterat din betalning på vårt konto så mejlar vi dig kvitto, bokningsinformation och fraktsedelsnummer. Om du lämnar in akut till vår servicedisk på Arlanda betalar du via kontoöverföring, Swish eller via Forex-kontor. Vi har ingen kort eller kontanthantering.
Vi utfärdar en Air Waybill, som är fraktsedeln för din sändning. Förutom uppgifter om flygbolag, avsändare, mottagare och bokningsinformation är detta det ömsesidiga avtalet mellan dig och berört flygbolag. Fraktsedeln går alltid tillsammans med din flygfrakt och ibland kompletterad med en innehållsförteckning.
Efter att vi bokat ditt gods med överenskommet flygbolag är transporttiden normalt mellan 2-5 dagar beroende på rådande platssituation. Vi försöker att välja flygbolag med direktförbindelse eller med dagliga avgångar om det går via andra destinationer. Vissa destinationer med fler omlastningar kan ta längre tid. Flygbolagen har rätt att omdisponera frakten.
Det är mottagarens ansvar att hämta ut godset och i de flesta fall kan det ligga på fraktterminalen mellan 48-72 timmar utan att extra lagringsavgift tillkommer. Lokala terminalavgifter, skatter och eventuella tullavgifter betalas av mottagaren direkt på plats. I de flesta fall kontaktar flygbolagen mottagaren på uppgivet telefonnummer och bekräftar när godset finns klart för avhämtning.
För att kunna ge prisuppgift och annan viktig information kring flygfrakt är det viktigt att beskriva vad du skall skicka –kartonger, väska eller annat samt vad du skicka skicka/innehåll , uppskattad vikt, dimensioner etc. Vilken destination är aktuell och när är det aktuellt?
För att få en bra planering för din sändning bör du i god tid boka tid för upphämtning eller inlämning. Vid större vikt/volym har vi möjlighet att göra en förbokning på flyget dock tidigast 14 dagar innan.
Avsändaren är ansvarig för packning och det som ska skickas måste vara emballerat och i transporterbart skick. Dina saker skickas som du emballerat dem dvs ingen extra paketering eller förslutning görs på flygterminalen. Allt gods röntgas så kartonger, väskor etc ska vara förslutna. Om flygbolaget bedömer att sakerna är bristfälligt förpackade eller innehåller misstänkt farligt gods vägrar man vidare hantering och transport. Vi och fraktterminalerna utför ingen packning och kan inte heller tillhandahålla packmaterial. Detta kan du hitta hos många lokala flyttfirmor eller magasineringscentraler som Shurgard, Self Storage etc. Flyttkartonger hittar du även på bland annat Ikea, Bauhaus, ÖB, Rusta och andra varuhus. Behöver du ha hjälp med packning kan vi på vissa platser i Sverige hänvisa till välrenommerade pack/flyttfirmor.

Innan budfirman ska hämta eller om du själv ska lämna skall ett transportunderlag fyllas i med uppgifter om avsändare och mottagare. Detta är också din skriftliga beställning med viktig information om din transport och vilka internationella regler/villkor som gäller. Detta är uppgifter som sedan skrivs in i fraktsedeln. Även en inventarielista måste fyllas i på engelska. Till ett flertal destinationer i Mellan- och Sydamerika även på spanska eller portugisiska. Tillsammans med dokumenten du mejlar till oss behöver vi även en kopia på avsändarens pass eller id. Transportunderlag och inventarielista skickar vi till dig via email. Om du mejlar tillbaks dokumenten och vill fylla i dem direkt i datorn behöver du ej skriva ut och signera dem utan ditt mejl tillbaks blir som en bekräftelse/signatur.

I vissa fall måste en Proforma faktura med uppgifter om avsändaren, mottagare, varuspecifikation och värde, utfärdas av kunden i förväg. Detta gäller exempelvis vid försändelser som varuprover, mässutrustning och sådant som ska säljas till mottagaren. Dina kollin måste vara tydligt märkta med mottagarnamn, adress, tfn etc.

Om du lämnar in på någon av våra inlämningsplatser eller om det hämtas upp av budföretaget kommer detta oftast till vår depå på fraktterminal morgonen efter eller samma kväll. Då mäter och väger flygbolagets representant dina saker och meddelar oss resultatet.

Efter att vi fått mått och vikt mejlar vi dig ett betalningsunderlag senast dagen efter. Du gör din inbetalning till vårt bankkonto i Länsförsäkringar eller om du väljer att swisha till vårt swish företagsnummer. Betalning ska ske inom 2 dagar eller vad som framgår i mejlet tillsammans med betalningsunderlaget. Därefter debiterar fraktterminalerna lagerhyra för godset. När vi noterat din betalning på vårt konto så mejlar vi dig kvitto, bokningsinformation och fraktsedelsnummer.

Om du lämnar in akut till vår servicedisk på Arlanda betalar du via kontoöverföring, Swish eller via Forex-kontor. Vi har ingen kort eller kontanthantering.

Vi utfärdar en Air Waybill, som är fraktsedeln för din sändning. Förutom uppgifter om flygbolag, avsändare, mottagare och bokningsinformation är detta det ömsesidiga avtalet mellan dig och berört flygbolag. Fraktsedeln går alltid tillsammans med din flygfrakt och ibland kompletterad med en innehållsförteckning.
Efter att vi bokat ditt gods med överenskommet flygbolag är transporttiden normalt mellan 2-5 dagar beroende på rådande platssituation. Vi försöker att välja flygbolag med direktförbindelse eller med dagliga avgångar om det går via andra destinationer. Vissa destinationer med fler omlastningar kan ta längre tid. Flygbolagen har rätt att omdisponera frakten.
Det är mottagarens ansvar att hämta ut godset och i de flesta fall kan det ligga på fraktterminalen mellan 48-72 timmar utan att extra lagringsavgift tillkommer. Lokala terminalavgifter, skatter och eventuella tullavgifter betalas av mottagaren direkt på plats. I de flesta fall kontaktar flygbolagen mottagaren på uppgivet telefonnummer och bekräftar när godset finns klart för avhämtning.

Kontakta oss gällande prisuppgift för flygfrakt till din destination!

Ett samtal till Travel Cargo lönar sig alltid!

Denna hemsida använder cookies för att säkerställa att du som besökare får bästa möjliga upplevelse.